Salgsvekst for svin

Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei.

Salgsvekst for svin

Appetitten på svinekjøtt øker blant norske forbrukere. Stadig flere vil ha det ferdigstrimlet, for å kunne lage middag i en fei.

Etter en svak tilbakegang i 2008 og 2009, økte forbruket av svinekjøtt med to-tre prosent i 2010. Nå tyder ferske tall fra den største leverandøren på at veksten fortsetter. – Salget økte med nye 2,8 prosent i fjor, og denne trenden har fortsatt inn i 2012, sier Anita Mikalsen, kategoridirektør for kjøtt i Nortura. Bestselgerne er koteletter, ribbe, stek og filet. Men brattest er veksten for ferdigstrimlet kjøtt. – Etterspørselen økte med over 50 prosent i fjor. Så langt i år er salget opp nye 30 prosent, og ferdigstrimlet utgjør snart en sjettedel av nordmenns butikkomsetning av svinekjøtt.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP