Kjøtt og svinenæring
Omdømmet utfordres av nye trender
Hva vi spiser blir en del av vår identitet. Kjøtt, og særlig rødt kjøtt, passer ofte ikke inn i det bildet vi ønsker å skape av oss selv. Svinekjøttet og næringa sliter med omdømmet.
Det må gjøres en jobb for å snu dette. 2018 kan bli stående som et merkeår for svineprodusenter og kjøttproduksjon. Vi blir stadig mer effektive til å produsere svinekjøtt, men salget stagnerer. Kjøttlagrene svulmer opp. Nortura sliter både med økonomi og kjøttsalg.
På en svinekongress i Spania i sommer var halvpartene av deltagerne vegetarianere. Pølser blir latterliggjort i en dansk reklamekampanje, og på hotellet der Norsvin arrangerte sitt årsmøte i mars ble deltagerne servert kalkunbacon til frokost.
2019 starter ikke bedre. I årets første utgave av A-magasinet er forsiden dekket av et svinehode og tittelen «Hvem vil være et svin i 2019?». Magasinet har en stor artikkel under tittelen «Kjøtt som stinker». Den handler om trender i USA og naboland og hva som nå også skjer i Norge. Ungdom og urbane kvinner reduserer kjøttinntaket, sitt eller dropper kjøtt og særlig rødt kjøtt. De mest hardnakkede kutter ut alle animalske proteiner og blir veganere. Hva skjer? På Norsvins fagseminar før jul holdt Anne Zondag foredrag om svinekjøttets omdømme. Zondag jobber i Matprat og har analysert forbrukertrender og matvaner både nasjonalt og internasjonalt i 18 år. Hun gir oss noen av svarene om forbrukernes holdning til gris, og hvordan vi kan møte det.