Markedsinformasjon om kjøtt blir ferskvare
Markedsreguleringen av kjøtt skal moderniseres. Aktørene i kjøttets verdikjede skal i løpet av kort tid både gi og få mer informasjon om kjøttmarkedene. Presisjonsnivået skal heves når det gjelder forventet utvikling.
Markedsinformasjon om kjøtt blir ferskvare
Markedsreguleringen av kjøtt skal moderniseres. Aktørene i kjøttets verdikjede skal i løpet av kort tid både gi og få mer informasjon om kjøttmarkedene. Presisjonsnivået skal heves når det gjelder forventet utvikling.
– Det som har skjedd i kjøttmarkedet de siste åra har åpnet øynene på noen hver i bransjen. Vi har over tid sett at de virkemidlene vi har brukt, og måten vi har brukt dem på, i stadig mindre grad har vært tilpasset kjøttbedriftenes hverdag. Det er særlig tre forhold som har endret seg; for det første har kjøttbonden blitt mye mer prisfokusert enn tidligere. For det andre har konkurransen mellom industribedriftene i kjøttbransjen blitt mye tøffere, og for det tredje jobber nå kjøttindustriens aktører ut fra langsiktige kjedeavtaler. Alle disse tre forholdene påvirker og forandrer handlingsmønstret til aktørene i verdikjeden, sier konserndirektør Egil Olsvik i Nortura til Svin.