Ny leder, matvarekjeder, klimaavtrykk og sponsorer
I debatten på Sveriges Grisföretagares årsmøte var de fleste mest opptatt av kjøttprisen, svinekjøttets klimaavtrykk, og hvordan statusen på svinekjøttet kan heves.
Årsmøtet til svenske svineprodusenter arrangeres på omgang av de lokale foreningene. I år het vertsbyen Skövde, og årsmøtet ble avviklet 27. – 29. mai. Byen ligger mellom Vänern og Vättern, omtrent midt i Sverige, og er samtidig hjembyen til det eneste store svenskeide slakteriet i nabolandet.
De svenske svineprodusentene lar sponsorer koste mye av årsmøtet, og det setter sitt preg på arrangementet. De tre hovedsponsorene åpnet årsmøtet med et foredrag hver. Årets hovedsponsorer var nettopp Skövde Slakteri. De to andre var Skövdes konkurrent KLS Ugglarps og Topigs Norsvin. Sistnevntes daglige leder Olav Eik-Nes fikk et kvarter på seg til å overbevise våre naboer i øst om hvorfor de burde velge Topigs Norsvins avlsmateriale.
I tillegg fantes en rekke andre sponsorer, og alle hadde egen stand i hallen utenfor årsmøtelokalet. Årsmøtet til svenske svineprodusentene er et åpent arrangement. Det var i alt 270 med på årets møte, hvorav 40 var delegater til årsmøtet med stemmerett. Totalt har Sveriges Grisföretagare 600 medlemmer.