Jusspalten
Foto: Adobestock
Organisering og drift av private veier
I veglova skilles det mellom offentlige og private veier. Offentlige veier driftes av det offentlige på ulike plan: Statlig, fylkeskommunalt og kommunalt. For private veier finnes det ingen slik offentlig drifter og regulator.
Derfor oppstår
det ofte spørsmål om hvem som skal være ansvarlig for driften og vedlikeholdet
av private veinett. Spørsmålene har ikke nødvendigvis gitte svar: Utgangspunktet
er den private eiendomsretten, men flere regelsett har eller kan ha innvirkning
på organiseringen av driften.
Ettersom forskjellige aktører med ulik bruk og interesser benytter private veier,
oppstår det gjerne spørsmål knyttet til drift av veiene. Grunneier og/eller
eier av veilegemet ønsker sjelden å sitte med veikostnadene- og driften alene. Derfor
er det vanlig at man fordeler byrdene blant veibrukerne. I det videre skal det
kort ses på hvordan man kan organisere og drifte private veier.
Utgangspunktet
Det finnes ingen bindende (preseptoriske) regler om organisering av veidriften.
Mange tror at veglova kap. VII faktisk er bindende for organisering av
veidriften: Det er imidlertid ikke helt presist. Riktignok gir veglova kap. VII
et sett fravikelige (deklaratoriske) regler om drift av private veier, men
disse reglene kommer bare til anvendelse dersom ikke annet er bestemt. Konsekvensen av at det ikke finnes ufravikelig regler, er at veibrukerne i
utgangspunktet står fritt til å avgjøre hvordan veien skal driftes og
organiseres. Med andre ord er det ingen ting i veien for at en egenrådig grunneier
og/eller eier av veglegemet kan ta full styring med veiens drift så lenge
øvrige veibrukere godtar en slik løsning. Det er heller ikke noe i veien for at
veibrukerne blir enige om felles drift, i form av betaling for vedlikehold,
dugnader etc. I mange tilfeller vil private avtaler om veidrift fungere helt
fint. Imidlertid kan problemer oppstå når flere av veibrukerne byttes ut eller
når veibrukerne blir flere. Private ordninger er sjelden så gjennomarbeidet at
de tar høyde for utskiftninger eller utvidelse. I slike tilfeller kan det være
fornuftig å se til løsningene som følger av veglova.