Netthandel av fjøsrekvisita øker

Netthandel med fjøsutstyr og rekvisita har økt siste år. Samtidig har det vært utfordringer med leveranser. FK Rogaland og Agder satser, og vil ta en bit av netthandelmarkedet under navnet BondeKompaniet.

– Vi har hatt en vekst på ca. 10 prosent, forteller Kjartan Myrhol, daglig leder i Nessemaskin i Nessane ved Sognefjorden. De omsetter for ca. 27 millioner, og er størst på netthandel av fjøsutstyr i Norge.

– Økningen er nok delvis en effekt av Korona, men vi tror også det er en generell trend at flere kjøper utstyr til fjøs og gård på nettet, sier Myrhol og er spent på hvordan 2021 blir. Danskeide P-Lindberg med avdeling i Mandal har derimot hatt omtrent samme salg i 2020 som i 2019 (23 millioner kr).

– Vi har hatt økning i etterspørsel, men har samtidig hatt utfordringer med leveranser fra Kina og Asia. På enkelte varer stoppet det helt opp, forteller salgsjef Jan Ricard Dahl i P-Lindberg. Det skyldes dels stopp i produksjonen, men også at Kina har manglet skipskontainere. De har hopet seg opp i Europa og USA da kineserne har redusert sin egen import.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP