Norturasjef legger kortene på bordet
Det blåser i Nortura akkurat nå. Konsernet tjente ikke penger i 2008. Men starten på 2009 er heller ikke bekymringsfri. Salget er betydelig lavere enn forutsatt.
Norturasjef legger kortene på bordet
Det blåser i Nortura akkurat nå. Konsernet tjente ikke penger i 2008. Men starten på 2009 er heller ikke bekymringsfri. Salget er betydelig lavere enn forutsatt.
– Ja, det har vært en tøff start på året. Kjedene markedsfører egne varemerker (private labels) hardere enn før i konkurranse med etablerte merkevarer som eksempelvis Gilde og Coca Cola. Lavpriskjeder som Rema og Kiwi tar kraftige markedsandeler, og handelen vrir seg over mot deres egne merkevarer. Vi er ikke spesielt tunge når det gjelder leveranser til disse produktene. Salget hittil i år er derfor betydelig lavere enn planlagt, sier konsernsjef Geir Olav Opheim i Nortura. Han reiser nå rundt på møter med eierne sine med en meget åpen og ærlig beskrivelse av hans opplevelse av virkeligheten. Dette kom for eksempel klart fram da konsernsjefen i slutten av mars møtte naveierne på Norturasamling. Purkeringene utgjør en viktig eiergruppering i Nortura. Disse produsentene står for nærmere 25 prosent av råstofftilførslene til Nortura på gris. Opheim gjorde det helt klart og tydelig at eierne av selskapet nå må tenke nøye gjennom hvilke strategier de vil velge på kort og lengre sikt.