Kjøttindustrien og koronaen

– De som har varekanal vokser

– Det ble stengte dører og ­bråstopp for en del av KLFs bedrifter i midten av mars. ­Andre måtte oppskalere og opplevde salg som på lille julaften. Forskjellen var om du hadde åpne varekanaler eller ikke.

Slik beskriver administrerende direktør Bjørn-Ole Juul-Hansen i Kjøtt og fjørfebransjens landsforbund (KLF) de første dagene etter nedstengningen torsdag 12. mars 2020. Han har medlemsbedrifter i alle kategorier, både de som har komplette produksjonslinjer fra slakting, skjæring foredling og butikksalg, til de som kjøper inn kjøttråvarer og selger mot storhusholdningsmarkeder eller nisjemarkeder. Noen stengte helt ned. Andre opp­skalerte produksjonen.

– Det ble uansett veldig mye å forholde seg til på kort tid. Alt fra permitteringsvarsler til omorganiseringer og improviseringer for å få hjulene til å gå rundt på litt lavere fart. Men stort sett vil jeg si at vi har vært flinke i Norge til å reorganisere varestrømmen dit hvor det er etterspørsel. Mange har gjort en god jobb på det. Men hva regninga blir for alt dette er det vel ingen som helt har oversikt over ennå, sier Juul-Hansen.

Hektisk i månedsskiftet
Han synes ikke at torsdag 12. og ­fredag den 13. mars var de viktigste dagene. Men mot slutten av mars og første uka i april begynte alvoret og omfanget av pandemien å slå skikkelig igjennom hos bedrifter og enkeltmennesker. KLF har deltatt i 11 møter med den politiske ledelsen i landbruks- og matdepartementet fra dette startet og ut mai for å få avklaringer. I samme periode hadde de minst 26 møter med Mattilsynet, i starten flere ganger om dagen. Det har også vært mange møter med kvalitetsledere, råvare­ansvarlige og andre i de privateide medlemsbedriftene til KLF.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP