Marked og prognoser

Marked og prognoser

I den markedssituasjon vi har hatt det siste året er det naturlig at det fra mange hold har vært rettet søkelys på markedsprognosene. Er de gode nok, kan vi få et bedre prognoseverktøy?

Det er prognoseutvalget i Norsk Landbrukssamvirke som utarbeider markedsprognosene. Disse blir vanligvis utarbeidet tre ganger i året, januar, juni og september. Dette er i henhold til jordbruksavtalen. Prognoseutvalget har et omfattende grunnlagsmateriale som underlag for sine prognoser. Det er to hovedfaktorer som er avgjørende for hvordan markedssituasjonen for kjøtt utvikler seg: Produksjon og salg. I tillegg har man også eksport og import i forhold til gjeldende WTO-kvoter. Eksportkvantumet har som kjent blitt sterkt redusert de siste årene pga. WTO-regelverket, og kan ikke brukes særlig effektivt som markedsreguleringsmiddel lenger. De mest sentrale forutsetningene som ligger til grunn for prognosen av produksjonsvolumet er endring i antall førstegangsinseminasjoner, endring av seminandel og endring i effektivitet.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP