Den imaginære konkurrent!

Den imaginære konkurrent!

Det heter seg at om man ikke har noen konkurrenter i det markedet man opptrer i bør man snarest skaffe seg en! Hvorfor heter det seg slik, da? Det må da være vidunderlig å ha markedet for seg sjøl? Ja, kanskje det, men det er på mange måter en fallgrube! For alle trenger noe å bryne seg på i det daglige virke! Uten konkurranse mister man fort evnen til å være skjerpet og lydhør nok overfor ulike meninger i organisasjonen. Og uten konkurranse vil jo beklageligvis deler av kundemassen, eller medlemsmassen, være med fordi den ikke har noe annet valg!

Innenfor avl og semin har vi knapt innenlandsk konkurranse! Seminsalgets største konkurrent har så langt vært internsemin. Et fåtall av de største besetningene har etablert internsemin. Vårt avlsarbeid er i stor grad finansiert over sædprisen. Dette skjer i liten grad i andre land. Det vanlige i andre land er ofte at avslarbeidet finansieres gjennom et lite trekk i levert og slaktet kjøttkilo, eller gjennom salg av genetikk i stor skala. Norsvin har et «tollvern» på sædprisen i form av vår gode helsestatus, helserestriksjoner, og at internsemin ikke er like fordelaktig i alle sammenhenger. Vi må like fullt skjele til sædprisen i våre naboland og andres finansieringssystemer for avlsarbeid, slik at vi hele tiden er respektfulle nok i forhold til vår rimelige enerådende stilling i seminmarkedet her i Norge. Vi må derfor lete fram til den «imaginære konkurrent», den «innbilte konkurrent» i hodene våre når vi ser fremover og vurderer prisstrategi og prisstruktur på semin.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP