Svinekjøttets omdømme er dårlig

– Forbrukerne bryr seg

– Altfor få vet hva vi holder på med. Vi må bygge kunnskap. De stygge bildene er kritiske for oss. Forbrukerne er opptatt av dyrevelferd. De vil stå inne for det de kjøper.

Det sa kommunikasjonssjef Wenche Helseth i Norsvin under Norsvinskolens første dyrevelferdskurs på Bryne på Jæren den 7. mars. Temaet fenget åpenbart mange rogalandsbønder, for et femtitalls personer møtte fram med godt engasjement.

Helseth tok utgangspunkt i Matprats undersøkelser av forbrukernes holdninger til dyrevelferd og svinekjøtt. Svin har omtalt en del av dette tidligere, og det er ikke lystelig lesning. Svinekjøttet oppleves som lite eksklusivt, billig, utsatt for prisdumping og med en rekke andre negative påstander. Særlig hos yngre forbrukere oppleves svinekjøtt som lite relevant. Produktenes omdømme er et samspill av mange faktorer.

– Svinekjøtt er dessverre det kjøttet flest vil velge bort dersom de blir bedt om å velge bort et kjøttslag. Mange tror at de kommer til å redusere sitt eget forbruk av svine- og storfekjøtt i framtida. Vi har sagt at vi har verdens beste dyrevelferd, men poenget mitt er at det er forbrukerne som definerer hva som er god dyrevelferd. Det er de som er våre kunder, og som slik legger premissene for hva vi må jobbe ut i fra, sa Helseth.

Kjære leser!

Kjøp abonnement for å få tilgang til alt innhold på Svin.no

12 måneder

1300,-

KJØP